Huisartsenzorg

Digitale zorg of e-health is een onmisbaar onderdeel geworden van de huisartsenpraktijk. Denk aan toepassingen zoals beeldbellen, e-consult, virtuele kliniek en thuismetingen. Steeds meer zorgaanbieders, cliënten en hun naasten zien en ervaren de toegevoegde waarde. Digitale zorg wordt steeds meer onderdeel van ‘het nieuwe normaal’ in de zorg. Hieronder vind je een overzicht van praktijkvoorbeelden vanuit SET-up, tips uit de praktijk en verwijzingen naar handige informatie en overzichten van samenwerkingspartners. 

Praktijkvoorbeelden die gebruik maken van de SET (COVID-19) subsidie

  • Huisartsenorganisatie Meditta is met behulp van SET COVID-19 gestart met de Meditta Virtuele Kliniek. Dit is een virtuele kliniek voor het behandelen en bewaken van chronische patiënten, COVID-19 patiënten en post-COVID-19 patiënten. In de voorbeeldcasus beschrijven zij de opzet en inrichting van de virtuele kliniek bij 15 deelnemende huisartsenpraktijken.
  • In dit praktijkvoorbeeld deelt Huisartsenposten Rijnmond de ervaringen met Spreekuur. Onder de naam ‘Digitaal contact HAP Rijnmond middels Spreekuur’ deed Huisartsenposten Rijnmond een SET COVID-19 aanvraag. Sinds de lanceringen bij Huisartsen Eemland en Huisartsenposten Rijnmond zijn ruim 8.000 patiënten digitaal behandeld via Spreekuur.
  • Huisartsenpraktijk Westerdokters in Amsterdam kreeg de SET COVID-19 subsidie toegekend om thuismetingen in te voeren. Patiënten zijn thuis uitgerust met een weegschaal, saturatiemeter, bloeddrukmeter en vragenlijsten ten behoeve van triage en monitoring. Lees hier meer over dit initiatief.
  • Het praktijkvoorbeeld van DocLine laat zien hoe de huisartsen in praktijk Galgenwaard vanaf het begin betrokken zijn geweest bij het omzetten van de praktijk en het aanpassen van bestaande praktijkvoering, werkwijzen en protocollen. Via het DocLine portaal, waar patiënten met hun DigiD inloggen, kunnen patiënten lab-uitslagen in zien, herhaalmedicatie aanvragen, chatten en online een afspraak inplannen met de huisarts.
  • Het praktijkvoorbeeld van praktijk Achtse Barrier in Eindhoven gaat in op een digitaal buurtplein voor gezondheid en welzijn. Maarten Klomp, tot voor kort praktiserend huisarts en Corina Martin, coördinator Eerstelijns Zorg vertellen hoe ze met de SET Covid-19 subsidie inzetten op het stimuleren van het gebruik van het platform.
  • Huisarts David Oei, Rotterdam Crooswijk, maakte gebruik van de SET Covid-19 2.0 om een video consultatiedienst op te zetten. Dat deed hij niet alleen voor zijn eigen praktijk. Vanuit zijn rol als bestuurslid van het Fonds Achterstandswijken Rotterdam motiveert en ondersteunt David andere huisartsenpraktijken in het aanbieden van digitale toepassingen voor zorg op afstand.

Interview reeks ‘Hoe is het nu met’

Eind 2019 publiceerde Zelfzorg Ondersteund! in samenwerking met het NHG ‘Vijf voorbeelden digitale zorg in de praktijk’. In samenwerking met het NHG interviewden we ruim een jaar later opnieuw deze koplopers om te horen waar ze nu staan en in hoeverre corona impact heeft gehad op de implementatie van digitale zorg.

Inzet van beeldschermzorg: inspiratie en tips uit de praktijk

  • Huisarts Bart Timmers is al jaren voorstander van digitale zorg. Hij houdt zich sinds de start van zijn praktijk in 1992 bezig met het onderzoeken en ervaren van de mogelijkheden van e-health, al heette dat toen nog niet zo. Via zijn LinkedIn-pagina deelt hij zijn ervaringen met beeldbellen. “Beeldbellen werkt bijna net zo goed als een persoonlijk gesprek.” Ook in dit artikel deelt Timmers zijn ervaring: “De patiënten met wie ik beeldbel, zijn van alle leeftijden.”
  • Zorggroep PoZoB ontwikkelde een serie video’s en een handleiding over beeldbellen. Videocoaches POH somatiek Corinne Janssen en POH GGZ Isis Vonsee waren onervaren met beeldbellen, en laten in deze video van PoZoB zien hoe zij het beeld-consult inzetten. Lees meer over de ervaringen dit artikel via de PoZoB website: “Je ziet emotie, hoe mensen zijn”.

Beeldbellen 

  • Spreekuur houden via beeldbellen? De LHV heeft een training voor beeldbellen in de huisartsenpraktijk, die ingaat op gesprekstechnieken. Ook houdt de LHV een coronavirus dossier bij voor huisartsen, onder meer met adviezen over beeldbellen.
  • Overzicht beeldbelapplicaties. LHV, InEen en NHG hebben gezamenlijk een overzicht gemaakt van bestaande beeldbelapplicaties, waarbij ze op verschillende criteria zijn vergeleken.
  • De APO-go app ondersteunt parkinsonpatiënten bij het gebruik van hun medicatiepomp. Het is een landelijk werkende apotheek zonder balie, maar mét verpleegkundigen in dienst die patiënten thuis begeleiden in de opstartfase van een behandeling en bij het therapietrouw blijven. Om specifiek hun parkinsonpatiënten nog beter te begeleiden, is in 2021 het SET-project APO-go van start gegaan. 

Meer praktijkvoorbeelden

Het uitwisselen van kennis en ervaring staat centraal binnen SET-up. Daarom delen wij uiteenlopende praktijkvoorbeelden van verschillende organisaties. Klik op één van de menu’s hieronder voor meer praktijkvoorbeelden.

De SET-projecten in de VVT richten zich op verschillende e-health toepassingen. De voorbeelden zijn gericht op beeldzorg, medicatieveiligheid en zorgrobots.
Lees hier verder

De praktijkvoorbeelden vanuit de SET COVID-19 (1.0 en 2.0) regeling richten zich op de inzet van digitale zorg in de fysiotherapie, zoals beeldzorg, oefenplatformen en virtual reality.
Lees hier verder

Deze praktijkvoorbeelden zijn gericht op digitale zorg in de GGZ. Denk aan toepassingen zoals, beeldbellen, zorg op afstand en blended care.
Lees hier verder

Deze praktijkvoorbeelden zijn gericht op de inzet van e-health in de revalidatiezorg. Stichting Basalt deelt hun ervaringen met het online oefenplatform ikoefenzelf.nl.
Lees hier verder

Deze praktijkvoorbeelden zijn gericht op digitale zorg in de huisartsenpraktijk. Denk aan toepassingen zoals, beeldbellen, digitale praktijk en thuismetingen.
Lees hier verder

Deze praktijkvoorbeelden richten zich op de inzet van e-health in het sociaal domein, welzijn, gehandicaptenzorg en jeugdzorg.
Lees hier verder