PRAKTIJKVOORBEELD || ApotheekZorg is geen standaard apotheek. Het is namelijk een landelijk werkende apotheek zonder balie, maar mét verpleegkundigen in dienst die patiënten thuis begeleiden in de opstartfase van een behandeling en bij het therapietrouw blijven. Om specifiek hun parkinsonpatiënten nog beter te begeleiden, is dit jaar het SET-project APO-go van start gegaan. Beherend apotheker Elles Sanders en projectmanager Lonneke van Oijen waren vanaf het begin betrokken bij de ontwikkeling van de APO-go app en vertellen over de aanpak en ervaringen tot nu toe.
De APO-go app is ontwikkeld vanuit de Patient Journey app, waarbij de invulling specifiek voor Apotheekzorg op maat is gemaakt. De naam ‘APO-go’ komt van apomorfine, een medicijn dat parkinsonpatiënten toegediend krijgen via een pompje. Met de APO-go app worden parkinsonpatiënten ondersteund bij het gebruik van hun medicatie en pomp. In de app staat alle informatie over het gebruik van de APO-go-pomp bij elkaar.
“Eén van de onderdelen van de app is een instructievideo over de pomp. Hier komen altijd heel veel vragen over en het leek ons mooi om patiënten en hun mantelzorgers de mogelijkheid te bieden deze informatie ten alle tijden te kunnen raadplegen”, vertelt Elles. De app bevat een zoekfunctie om door de bibliotheek met relevante artikelen en video’s te zoeken. “Met de APO-go app heeft een parkinsonpatiënt, maar ook zijn of haar mantelzorger, 24/7 toegang tot informatie over hun medicatie en pomp. Met name in de thuiszorg, waarbij er veel wisseling is van personeel, is één stabiele en altijd beschikbare informatiebron heel prettig”, voegt Lonneke toe.
Hoe houd je een app actueel?
De verpleegkundigen zijn het eerste aanspreekpunt en vertellen patiënten en/of hun mantelzorgers over de app. Als een patiënt geïnteresseerd is om hiermee aan de slag te gaan, dan wordt er een persoonlijke inlogcode aangemaakt. De verpleegkundige helpt vervolgens met het installeren van de app en zorgt dat een patiënt er daarna zelf mee aan de slag kan.
“We hebben een wat oudere doelgroep, dus deze hulp is vaak wel gewenst. Eenmaal geïnstalleerd merken we dat er weinig problemen worden gerapporteerd, daarna kunnen gebruikers er vaak wel mee overweg”, vertelt Elles. “We hebben in het begin wel getwijfeld of onze 80+ doelgroep wel belangstelling zou hebben in de app, maar we zien dat de app goed wordt gebruikt. Natuurlijk zal een deel van deze gebruikers ook mantelzorgers of familie zijn, maar in dat geval zijn we ook blij dat ze de weg naar de app weten te vinden voor informatie.
De app blijft actueel met regelmatig nieuwe updates, interviews, podcasts en wist-je-datjes. Elles: “Dat zagen we in het begin als de grootste uitdaging: hoe houd je een app actueel? In het begin is het heel makkelijk want alles is nieuw en mensen zoeken veel informatie over hun medicatie en de pomp. Maar je wilt ook graag dat mensen in de maanden daarna de app blijven raadplegen. Daarom werken we nauw samen met de app-ontwikkelaars, onze communicatie-afdeling en de verpleegkundigen en delen we bijvoorbeeld ook informatie van de Parkinson Vereniging.”
Opschalen en uitbreiden
De APO-go app bevat geen functie om direct contact te leggen met een zorgverlener, maar in de app staan wel telefoonnummers en mailadressen. “Het zorgteam merkt sinds het gebruik van de app met name dat het veel makkelijker is om mensen te ondersteunen die problemen hebben met de pomp. Als een thuiszorgverpleegkundige belt en we kunnen onze uitleg ondersteunen met de app, dan maken we daar graag gebruik van.”
Om de APO-go app een extra boost te geven heeft ApotheekZorg een SET-subsidie aangevraagd. Over de looptijd van drie jaar zijn er een aantal doelen gesteld, waaronder:
- Alle geschikte, willende patiënten in de APO-go app includeren (50% van de bestaande patiënten voor de zomer van 2022)
- Co-creatie met zorginkoper VGZ om synergie in digitale zorgverlening te creëren
- De meerwaarde van de digitale zorg inzichtelijk maken
- Meer bekendheid genereren over de APO-go app bij alle betrokken stakeholders
“Voor ons is de SET subsidie een middel om de app op een grotere schaal in te zetten, te onderzoeken en mogelijk zelfs uit te breiden. De subsidie was geen voorwaarde om de app in te zetten, we waren er namelijk al ruim twee jaar mee bezig”, legt Lonneke uit. “We willen kijken in hoeverre we deze groep patiënten nog beter kunnen bedienen door bijvoorbeeld de planning ook aan de app toe te voegen. De mogelijkheid om inzicht te krijgen in je afspraken, dat soort zaken. Wat we ook willen bekijken, is of we de APO-go app als voorbeeld kunnen gebruiken voor het inzetten van een app bij andere groepen patiënten. De basis van de app leent zich daar namelijk heel goed voor.”
Geleerde lessen
Wat zijn volgens Elles en Lonneke de belangrijkste geleerde lessen bij het ontwikkelen en implementeren van de APO-go app? “Betrek iedereen die iets met het project te maken kan hebben. Zorg dat het niet alleen een goed idee van de projectleiders is, maar dat je iedereen in de organisatie meekrijgt in het verhaal en enthousiast maakt voor wat je bedenkt. Draagvlak creëren is heel belangrijk.”
“Zorg ook dat je overal de benodigde kennis ophaalt”, vult Elles aan. “Bij de verpleegkundigen die echt bij de patiënten thuiskomen, maar bijvoorbeeld ook bij patiëntenverenigingen.” Een derde les, volgens Elles, is gewoon van start gaan. “In het begin zie je overal beren op de weg. Ik zie nog de lappen tekst voor me, de discussies die we voerden. Hoe gaan we de app iedere maand vullen met content? Op een gegeven moment moet je gewoon beginnen. Je kunt vooraf alles compleet willen doordenken, maar soms is het nodig om gewoon de eerste stap te zetten en dan vaart te gaan maken.”