Vier best gelezen publicaties

Vier best gelezen publicaties

Geplaatst op: 30 november 2022

TERUGBLIK || Gemeente Helmond en zorgorganisatie Savant kiezen voor unieke samenwerking. Beeldzorg als integraal onderdeel van het zorgproces bij Carinova. Concrete tips om medewerkers mee te krijgen in het innovatieproces en Regionaal samenwerken binnen ‘project nachtzorg

 

Dit waren de vier meest gelezen verhalen van het afgelopen kwartaal.
 


Financiering leefstijlmonitoring vanuit de WMO
In dit interview vertellen Maike van Nunen (Ontwikkelaar Sociaal Domein bij Gemeente Helmond) en Marian van Engelenburg (Directeur bij Savant Zorg) over hun afspraak om leefstijlmonitoring vanuit de Wmo in te zetten. Dit is iets wat niet vaak gebeurt in de praktijk en waarmee Gemeente Helmond en Savant Zorg een unieke aanpak kiezen. Het doel van deze manier van werken is enerzijds mantelzorgers ontlasten en anderzijds preventie bevorderen. “Hoe eerder je een complicatie kan voorkomen, hoe beter. Het is voor ons dus logisch om het in de Wmo in te zetten.”
 


Dankzij e-health maakten we 23 FTE aan zorgpersoneel vrij
Zorgorganisatie Carinova startte drie jaar geleden met het opschalen van beeldzorg. Inmiddels is dit een integraal onderdeel van het zorgproces. In dit artikel vertellen Wencke Eijkelkamp, Manager innovatie & transformatie zorg thuis, en Paul Haarman, projectleider zorginnovatie over de successen, uitdagingen én toekomstplannen van Carinova. “Dankzij de SET kom je in contact met andere organisaties die meer op hetzelfde niveau bezig zijn met innovatie. Dan kun je sparren en samenwerken en van daaruit tot een ‘best practice’ en versnelde opschaling komen.”
 


We maken onszelf niet altijd geliefd
Hoe pak je het veranderproces in een organisatie aan? In dit interview met Meddy Weijmans, procesbegeleider en coördinator van het innovatieteam bij Geestelijke Gezondheidszorg Eindhoven en de Kempen (GGzE), deelt ze een aantal concrete tips over het meekrijgen van zorgverleners en over het borgen van een innovatie in de organisatie. “Mensen moeten voelen waarom ze willen veranderen. Redenen als ‘omdat we het anders financieel niet redden’, ‘omdat onze doelgroep wegloopt’, ‘omdat collega instellingen het anders doen’ blijven soms abstract.”
 


Zelf betalen voor een sleutelkluis
Wanneer drie zorgorganisaties besluiten om de woningtoegang naar hun cliënten regionaal aan te gaan vliegen, is er ook een innovatieve toepassing nodig om dit mogelijk te maken. Voor cliënten betekent dit aan de ene kant dat er altijd snel en ook op onverwachte momenten, zorg geleverd kan worden. Aan de andere kant moeten cliënten voor het eerst zelf betalen voor hun slimme kluis. Hoe pak je dit als organisatie aan?
Lees hier alles over in dit artikel.