Moeten we de zorgmedewerker centraal zetten in plaats van de patiënt?

Moeten we de zorgmedewerker centraal zetten in plaats van de patiënt?

Geplaatst op: 2 maart 2022

TERUGBLIK || Afgelopen maand stond in het teken van het thema de zorgmedewerker centraal. De druk op de zorg is hoog en wordt naar verwachting de komende tijd alleen nog maar hoger. Digitale zorg heeft de potentie om de druk te verlichten, maar als dit niet goed geïmplementeerd is ervaren medewerkers alleen nog maar meer werkdruk. Wij gingen op zoek naar jullie ervaringen, tips en adviezen hoe hiermee om te gaan.

Hieronder vind je de opbrengst van deze themamaand.
 

Digitale zorg alleen waardevol bij goede implementatie
Op donderdag 27 januari is de e-healthmonitor 2021 verschenen. “De e-healthmonitor geeft inzicht in het huidige aanbod en gebruik van digitale zorg en maakt duidelijk hoe, zowel zorgverleners als zorggebruikers, denken over digitale zorg. In de e-healthmonitor wordt het belang van goede implementatie nog eens benadrukt. Het is belangrijk om e-health goed in te bedden in zorgprocessen en de organisatie, anders ervaren medewerkers vooral dat er meer werk bij komt. Lees hier de belangrijkste bevindingen uit de e-healthmonitor en de reacties erop van verschillende organisaties.
 

Moet de zorgmedewerker centraal staan in plaats van de patiënt?
De helft van de ruim zeventig deelnemers aan de talkshow eerlijk over implementeren is het hiermee eens. Zij geven aan dat de rol van de zorgmedewerker cruciaal is voor het slagen van de implementatie van e-health. Eén deelnemer licht toe: ‘Is de zorginnovatie niet gedragen door de zorgverlener dan gaat de implementatie niet lukken is mijn ervaring’.

De andere helft van de deelnemers is het oneens met deze stelling. Zij geven aan dat beiden, zowel de patiënt als zorgmedewerker, centraal moet staan. Maar zij delen de mening dat de zorgmedewerker belangrijk is in het slagen van de implementatie. Of zoals één deelnemer het kort samenvat ‘Ik ben het oneens, omdat de patiënt voor mij altijd centraal moet staan, echter qua implementatie lukt dat alleen als je rekening houd met de behandelaar’.


 

Praktische tips van SET-up deelnemers
De zorgmedewerkers is essentieel om mee te nemen in jouw implementatieproject. Maar hoe pak je dit aan? Afgelopen maand deelden verschillende SET-up-deelnemers hun aanpak, ervaringen, uitdagingen en tips met ons. Deze zijn terug te vinden in onderstaande publicaties en replays:
 

1. De medewerker centraal. Hoe dan?
Op 10 februari organiseerden we vanuit SET-up de talkshow eerlijk over implementeren. Sanne Kok, programmamanager bij SET-up, sprak met Karen Bruysters, innovatiemanager bij Cordaan, en Ralph Bouman, innovatiecoach bij Utrechtzorg, over hoe zij medewerkers meenemen bij de implementatie van digitale zorg. Zij spraken over het belang van enthousiastelingen in de organisatie, de juiste verwachtingen scheppen en de uitdagingen bij het implementeren. Daarnaast gaven verschillende deelnemers een inkijkje in hoe zij het aanpakken. Nieuwsgierig geworden? Bekijk hier de sessie terug.

2. Er wordt te weinig geluisterd naar medewerkers
In dit online interview met Jacqueline van Ginkel deelt zij waarom er volgens haar veel te weinig wordt geluisterd naar medewerkers en hoe ze dit bij TWB Thuiszorg anders aanpakken. Zij deelt in het interview haar ervaringen aan de hand van praktische voorbeelden, zoals de inzet van de medicijndispenser. Daarnaast deelt zij in deze video waarom ze bij TWB altijd medewerkers en cliënten betrekken, hoe ze dit doen en wat dit oplevert.

3. Opleiden in het gebruik van e-health
Hoe kun je medewerkers opleiden om e-health te gebruiken? Wat komt daar allemaal bij kijken? Hoe zorg je dat mensen gemotiveerd blijven? In dit interview delen Merlijne Sonneveld, innovatiemanager Amaris Zorggroep, en Nils van de Reijt, programmamanager tanteLouise, op welke wijze zij dit in hun organisatie aanpakken. Lees in het interview meer ervaringen met de Helpdesk digitale zorg, het Zorginnovatiehuis en Anders werken in de zorg.

4. Gouden tips van SET-up deelnemers
Tot slot deelden verschillende SET-up-deelnemers hun gouden tip met ons hoe zij zorgmedewerkers meenemen in het implementatieproces. In dit artikel hebben we de tips van Thijs Mutsaerts (Surplus), Peter Hendrikx (Omring), Ine Eijdems (De Zorgboog) en Eva Leemhuis (ActiefZorg) voor je op een rijtje gezet.