De zorgmedewerker centraal: Hoe doe je dat?

De zorgmedewerker centraal: Hoe doe je dat?

Geplaatst op: 19 januari 2022

BLOG || We bespreken hier één van de grootste uitdagingen bij het implementeren van technologie, namelijk de bereidheid van de zorgmedewerkers om met deze innovatie aan de slag te gaan. Wat gebeurt er als we de zorgmedewerker centraal zetten in plaats van de patiënt? Wat betekent dit voor je implemenatieproces? En hoe zou je medewerkers nog beter kunnen ondersteunen? Vooruitlopend op deze bijeenkomst op 10 februari delen een aantal SET-up deelnemers alvast hun gouden tip.

 

Tijdens de Slimme Zorg Estafette organiseerde we een eerlijk gesprek over de zorgmedewerker centraal

 

Betrekken bij de keuzes
“Het klinkt misschien als een open deur”, zegt Thijs Mutsaerts, projectleider bij Surplus, “maar ook bij projecten die top-down zijn bedacht moet je medewerkers betrekken bij de keuzes die je maakt. Hoe klein of groot deze ook zijn. De kracht daarvan is dat het gedragen wordt door de werkvloer en dat is een cruciale succesfactor.” Leestip: Wordt de zorgprofessional ondersteund of komt er eigenlijk meer werk bij?

 

Informeren en opleiden
“Overtuigen start met goede informatie”, zegt Peter Hendrikx, werkzaam als iNurse bij Omring. “Bij bepaalde innovaties is het eerst noodzakelijk om (alle) zorgmedewerkers te overtuigen van de inzet van deze technologie, nog voordat men er feitelijk mee aan de slag wil of kan gaan. Binnen Omring hebben we een opleidingsmodule e-health ontwikkeld. Binnen die module proberen we zorgmedewerkers op een andere manier naar technologie te laten kijken en zo die weerstand om te buigen. Zie het als een kans in plaats van als een bedreiging. De opleiding wordt altijd goed bezocht en we zien dat de meeste mensen de module met een veel positievere kijk op technologie afsluiten dan dat ze erin gaan.”

 

Communicatie
“Ondersteun medewerkers bij het voeren van lastige gesprekken”, tipt Ine Eijdems – directeur Wijkzorg en Wijkverpleging bij De Zorgboog. “Hoe vertel je aan een cliënt, die gewend is dat er al vijf jaar lang iedere ochtend en iedere avond iemand langskomt om de steunkousen aan te doen, dat ze moet gaan werken met een steunkouspistool? Of dat er een medicijndispenser komt, in plaats van een verpleegkundige die dagelijks voor de medicijnen langskomt? Ook voor dit soort, soms lastige, gesprekken is er aandacht in de scholing voor zorgmedewerkers bij Zorgboog.” Leestip: Motiveren van medewerkers om anders te zorgen werkt

 

Ontzorgen
Een andere tip van Ine Eijdems is om als organisatie de pijler werkgeluk van je medewerkers goed in de gaten te houden. “We weten dat voor onze medewerkers geldt dat ze zich vooral bezig willen houden met zorg, niet met administratie, het aansluiten van apparatuur en andere rompslomp die komt kijken bij de invoer van technologische innovaties. Probeer medewerkers te ontzorgen op alle onderdelen die niet met zorg te maken hebben.”

 

Een paar ambassadeurs
“Het is niet nodig om alle teams in één keer over te zetten op een bepaalde technologie”, deelt Eva Leemhuis, projectleider van ActiefZorg. “Laat teams zelf kijken wat ze interessant vinden, laat ze ermee experimenteren. Misschien past bij het ene team de tablet wel, bij de andere een slimme bril en bij het andere slim incontinentiemateriaal. Het moet vooral ook een beetje leuk zijn en op die manier de toegevoegde waarde aantonen. Zo krijg je hopelijk een paar enthousiaste ambassadeurs die vervolgens de rest van de organisatie weer mee kunnen krijgen.”

 

Meer weten of meepraten over dit onderwerp?

Geef je dan snel op de talkshow op 10 februari van 15.00 -16.30 uur: ‘Eerlijk over implementeren: de zorgmedewerker centraal’.
Aanmelden kan via deze link.