SROI
Social Return on Investment – Het meten van maatschappelijke impact
Wat is de maatschappelijke impact van een aanpak of interventie? Waar vallen de kosten en de baten? De Social Return On Investment (SROI) methode is een gestructureerde en gevalideerde methode om, gezamenlijk met alle belanghebbenden, een geloofwaardige maatschappelijke kosten-batenanalyse te maken.
Bij VitaValley zetten we ons in om innovaties te versnellen en op te schalen. Om de maatschappelijke impact van onze programma’s en die van onze partners goed in beeld te brengen, maken we gebruik van de SROI methode (Social Return on Investment). Hiermee kunnen we duidelijk laten zien welke positieve effecten onze projecten hebben op de samenleving.
Wij gebruiken deze bewezen methode al ruim tien jaar om partners te helpen met vragen als:
- Wat is de maatschappelijke impact van een interventie of aanpak?
- Wat zijn de maatschappelijke kosten en baten van de juiste zorg op de juiste plek? En bij wie vallen deze kosten en baten eigenlijk?
- Hoe kan een waardevolle innovatie structureel bekostigd worden?
Partners en cases
Deze SROI-analyses deed VitaValley met partners:
Veelgestelde vragen over SROI
SROI is een methode om de economische en maatschappelijke impact van een verandering, interventie of vernieuwende aanpak in financiële termen uit te drukken. Het helpt om de waarde van niet-financiële resultaten, zoals sociale en maatschappelijke voordelen, meetbaar te maken. De methode SROI is begin deze eeuw ontstaan en sindsdien verder ontwikkeld.
Bij investeringen met maatschappelijke doelstellingen is het vaak complex om het verwachte rendement inzichtelijk te maken. Het gaat hier veelal om projecten die investeren in gezondheid, geluk, kwaliteit van leven of andere factoren die zich moeilijk uit laten drukken in monetaire termen. Steeds nadrukkelijker is de behoefte om inzicht te krijgen in wat het geld oplevert en de (niet monetaire) winst recht te doen. Vooral in complexe situaties, waarbij er zowel meerdere investerende als profiterende partijen zijn, komt de SROI tot zijn recht. SROI is een gestructureerde en gevalideerde methode om met alle belanghebbenden de maatschappelijke impact van een innovatie, interventie of aanpak inzichtelijk te maken. SROI helpt organisaties, investeerders, beleidsmakers en overheden om te begrijpen wat de bredere impact is van hun investeringen op de maatschappij. Dit helpt om betere beslissingen te nemen en maatschappelijk verantwoorde keuzes te maken. En om duurzame financiële arrangementen te ontwikkelen om deze impact te borgen.
In het kort: de SROI-methode geeft inzicht in wie betrokken zijn bij de verandering, wat er nodig is om de verandering tot stand te brengen, welke maatschappelijke waarde dit oplevert en hoe de inbreng en opbrengsten verdeeld zijn over de belanghebbenden. Daarmee ontstaat een vruchtbare dialoog over de waarde van de verandering en hoe deze daadwerkelijk duurzaam te realiseren.
SROI biedt inzicht in de bredere maatschappelijke impact van een verandering of nieuwe aanpak, wat organisaties en beleidsmakers helpt bij het prioriteren van investeringen en strategieën die de grootste sociale waarde opleveren. Het maken van een SROI-analyse heeft altijd een doel: het maken van betere beleidskeuzes, het organiseren van (duurzame) financiering en/of het beter en impactvoller implementeren.
De methode SROI is een methode om een maatschappelijke kosten-baten analyse te maken. De methode SROI biedt structuur en spelregels (principes) – zie hieronder. Daarmee is het bij uitstek een methode om met alle belanghebbenden toe te passen.
Voor het meten van impact in zorg en welzijn zijn er veel termen en methoden: MKBA’s, Kosteneffectiviteitsanalyses, (Maatschappelijke) Businesscases, Impactanalyses etc. De methode SROI onderscheidt zich door de structuur en de principes, waaronder het betrekken van alle belanghebbenden en het waarderen van alles wat er toe doet.
Terwijl ROI zich richt op de financiële opbrengst van een investering voor één specifieke belanghebbende, kijkt SROI naar de bredere impact op de maatschappij, zoals verbeterde gezondheid, welzijn, kwaliteit van leven, arbeidsparticipatie en milieuvoordelen. Ook deze opbrengsten worden in kaart gebracht en vertaald naar een financiële waarde, door deze opbrengsten te monetariseren.
This is a simple headline
Stakeholders of belanghebbenden, zoals betrokken bewoners, patiënten, professionals, financiers en beleidsmakers, zijn essentieel in het identificeren van relevante veranderingen en resultaten. Hun betrokkenheid zorgt ervoor dat de analyse representatief is. En dat de uitkomst van de SROI-analyse draagvlak heeft. Het maken van een SROI-analyse bevordert de dialoog over de waarde van een verandering of nieuwe aanpak, hoe deze waarde te meten en hoe deze waarde duurzaam te verzilveren.
Nee, SROI kan ook worden toegepast op kleinere projecten of initiatieven, zolang er duidelijke maatschappelijke of sociale impact is.
Non-profitorganisaties, overheden, sociale ondernemingen en zelfs commerciële bedrijven kunnen SROI toepassen om hun maatschappelijke impact te meten en te communiceren.
Afhankelijk van de omvang en complexiteit van het project kan een SROI-analyse enkele weken (met een SROI QuickScan aanpak) tot maanden duren. Bij grote veranderingen wordt SROI ook ingezet om meerjarig te monitoren, zoals bijvoorbeeld de SROI analyse van Zelfzorg Ondersteund.
Wil je een SROI-analyse binnen jouw organisatie laten uitvoeren? Of wil je je kennis (of het kennisniveau van je team) verdiepen door middel van een SROI-masterclass? Laat het ons weten! Mail naar info@vitavalley.nl.
Meer weten over de mogelijkheden van SROI binnen jouw organisatie?
Wil je een SROI-analyse binnen jouw organisatie laten uitvoeren? Of wil je je kennis (of het kennisniveau van je team) verdiepen door middel van een SROI-masterclass? Laat het ons weten! Mail naar info@vitavalley.nl.
“Door de Masterclass SROI ben ik nu nog beter in staat om de verschillende stakeholders en belangen helder te krijgen. Bovendien helpt de tool om met iedereen samen tot een eerlijke afweging te komen van (maatschappelijke) kosten en baten.”
– Ellen Ophoff, projectmanager digitale zorg