Zeven tips én een uitnodiging om duurzaam te implementeren

Zeven tips én een uitnodiging om duurzaam te implementeren

Geplaatst op: 30 mei 2023

NIEUWS || Wanneer je de uitdaging voor je hebt liggen om binnen een zorgorganisatie technologische innovaties te gaan implementeren, waarbij sociale innovatie ook een belangrijke rol speelt, zijn er verschillende functienamen die bij je kunnen passen: Innovator, Implementatiedeskundige, implementatiecoach, Innovatie manager, Portefeuillehouder zorgtechnologie…  Zo kan ik nog even doorgaan. In dit artikel geef ik je een paar tips gericht op de duurzame implementatie van eHealth én nodig ik je van harte uit om deel te nemen aan de Workshop ‘Duurzame implementatie’.

Blog – Sanne Kok, Strategisch en Tactisch expert

 

Hoewel de precieze inhoud van de bovenstaande functies verschilt per organisatie en project, heeft de rol die erbij past wel wat universeels. Namelijk die van de duizendpoot of de alleskunner.

Koers houden in het veranderproces
Koers houden tijdens het veranderproces is behoorlijk complex als het gaat om een implementatieproces van technologische en sociale innovatie in een zorg- of welzijnsorganisatie. Want, zoals eerder omschreven, vraagt duurzame implementatie om een alleskunner. Het veranderproces dat daardoor op gang komt is dan ook een ‘allesvrager’.

 

7 Duizendpoot tips

Ter inspiratie en uit de praktijk gegrepen: zeven lessen die elke duizendpoot kan gebruiken voor de duurzame implementatie van eHealth:

  1. Ken je weg in de organisatie. Wie is de beslissingsbevoegde op welk moment en waar ligt het gevoelde leiderschap? Het is gewenst dat dit een heel blauw onderdeel is van het implementatieproces. Met blauw bedoel ik dat het berust op feiten, regels en getoetst is in het organisatiesysteem. In de praktijk ziet het er echter vaak anders uit. Als duizendpoot wil je hier jouw vaardigheden gebruiken om het proces structureel op te zetten en stapsgewijs te doorlopen. Het resultaat is een transparant en volgbaar stappenplan, waar je iedereen telkens weer op kan attenderen.
  1. Je kent de visie, de strategie en je bent bekend met het gewenste beleid van de organisatie. Een digitale strategie is nog niet overal in de steigers gezet. Hoe zit dat bij jullie? Is deze strategie er nog niet, zorg dan dat je dit onder de aandacht brengt en men het op de agenda zet. Is deze strategie er wel, maak deze strategie dan compleet en tastbaar. Hier wordt aanspraak gemaakt op je strategische vaardigheden. Zorg dat je kan manoeuvreren in het politieke spel binnen de organisatie.
  1. Je zorgt ervoor dat mensen ondersteund worden in de ontwikkeling van hun digitale vaardigheden. Zeggen dat je het kan en het vervolgens ook kunnen, wordt vaak overschat. Er is nog steeds veel schaamte bij zorgprofessionals over het achterblijven van hun technische vaardigheden. Het zou mooi zijn als er ruimte kan ontstaan voor de ontwikkeling van nieuwsgierigheid. Wat zou het voor mij en mijn cliënten kunnen betekenen? Hier vraagt het dus niet om strikt handelen van de duizendpoot, of om strategisch manoeuvreren, maar juist om compassie te tonen en aanspreekbaar te zijn.
  1. Je kent de spullen waar je mee werkt. Je bent bereid contractueel de kleine lettertjes te lezen, te matchen met de interne infrastructuur en toetst ook de juridische grondslag. In de praktijk gebeurt het nog te vaak dat een contract ontbreekt of gewoon is ondertekend zonder een grondige controle. Wees een specialist: zorg ervoor dat je inhoudelijk deskundige bent en weet waar je het over hebt. Alleen dan kun jij een goed advies uitbrengen.
  1. Je zoekt elkaar op! Voor het uitwisselen van kennis en kunde, maar ook als eigen uitlaatklep. Soms kan zo’n implementatieproces heel frustrerend zijn. Maak dan ruimte voor je eigen ontwikkeling en bewustzijnsproces. Jezelf de spiegel voorhouden is best lastig. Het kan helpen als een ander je daarbij dan helpt. Dit vraagt om zelf reflecterend vermogen. Niet alleen de ander ondersteunen, maar ook zelf om hulp te leren vragen.
  1. Neem de ervaring en verlangens van de mensen mee. Het is wenselijk om de implementatie vorm te geven vanuit de vragen van de professionals en de patiënten, cliënten of bewoners zelf. Laat hen participeren en input geven op de wensen van het gebruik van de technologie. Welke problemen gaan we oplossen? Onlangs heb ik gewerkt met de droomboom als mechanisme. Dat was heel effectief en toegankelijk. Een droomboom is letterlijk of figuurlijk een boom waar je jouw eigen wensen en dromen voor de organisatie en het gebruik van technologie in kan hangen. Kortom: het implementatieproces vraagt ook om creativiteit en flexibiliteit van de duizendpoot.
  1. Last but not least: Geef niet op! Het proces gaat soms gepaard met bloed, zweet en tranen en het gaat ook vaak zat mis. Maar weet dat het een vast onderdeel is van elke verandering en het wellicht een beetje moet schuren om een mooie glans te krijgen! Dit vraagt om doorzettingsvermogen en vooral om ‘door de bomen het bos te blijven zien’. Houdt koers!

 

Zelf aan de slag?

Wil jij ondersteund worden bij en grip krijgen op alle aspecten die georganiseerd moeten worden bij de duurzame implementatie van eHealth in jouw organisatie? Kom dan naar de Workshop Duurzame implementatie. Tijdens deze workshop ga je onder andere aan de slag met het transformatiespel, waarmee je zelf aan de slag gaat met de verschillende onderdelen van duurzame implementatie.

 

Workshop Duurzame implementatie
Wanneer: 22 juni
Hoe: online workshop
Tijd: 15.00 – 16.30 uur