We zagen dat cliënten per week 101 minuten minder zorg nodig hadden

We zagen dat cliënten per week 101 minuten minder zorg nodig hadden

Geplaatst op: 17 maart 2021

INTERVIEW || Wie zijn de deelnemers in het SET-up leernetwerk? In deze rubriek stellen deelnemers zichzelf en hun SET-project kort voor. Deze week zetten we Jan-Willem Heeg, COO bij Tinybots in de spotlight. Hij vertelt over de pilot met zorgrobot Tessa bij De Zorggroep, meetbare successen en samen een beweging maken in de zorg.

 

Wie ben je?

“Mijn naam is Jan-Willem Heeg, ik werk als COO bij Tinybots. We zijn de ontwikkelaar van zorgrobot Tessa. Ik werk samen met mijn team elke dag met zorgaanbieders om technologie zinvol in te zetten als onderdeel van de zorg en zo de zorg beter te maken. Ik werk samen met De Zorggroep in een SET project waarin we zorgrobot Tessa inzetten in de wijkverpleging. De pilotfase is nu net afgerond en we starten de opschaling.”

 

 

Welke e-health toepassing ben je aan het implementeren en hoe pak je dit aan?

“We zijn zorgrobot Tessa aan het implementeren binnen de wijkverpleging van De Zorggroep. We zijn eerst een pilot gestart om de inzet te ontwerpen en de resultaten te meten. Hiermee zijn we in maart 2020 – tijdens de opkomst van corona in Nederland – gestart. De pilot is net afgerond en er is nu besloten om de inzet duurzaam in te richten. Vanaf de start was het onze doelstelling om dat te bereiken, dus daar zijn we trots op.

 

Ik denk dat het onder andere komt doordat we tastbaar maken dat de inzet van onze robot cliënten helpt, maar ook zorgverleners enthousiast zijn en we hebben kunnen aantonen dat het financieel aantrekkelijk is. We hebben het effect van Tessa gemeten door bij elke cliënt een doelstelling op te stellen en deze te meten. Hierin zagen we dat de cliënten zelfredzamer werden en daardoor per week 101 minuten minder zorg nodig hadden. Dit gaf veel energie, omdat het tastbaar maakt hoe de cliënt werd geholpen, wat zorgverleners motiveert, maar ook de duurzame financiering mogelijk maakt.”

 

Wat is de grootste uitdaging in dit project?

“Aan de start was het verplicht op afstand moeten werken door corona de grootste uitdaging, maar dat heeft eigenlijk heel positief uitgepakt. We zijn snel overgestapt naar webinars als trainingsvorm en dat bleek een effectieve methode. Daarbij hebben we met een projectteam de Tessa’s plug & play gemaakt en een logistiek proces opgezet wat werd omschreven als een ‘Coolblue’ ervaring. Dat maakte het een stuk makkelijk voor zorgverleners. De grootste uitdaging die straks voor ons ligt, is zorgen dat we ons project borgen zodat het geen innovatie meer is.”

 

Wat haal je tot nu toe uit het SET-up leernetwerk?

“We hebben contact gehad met verschillende projecten, een interessant discussie gehad over hoe je de effecten kan meten en veel inspiratie gekregen hoe je financiering duurzaam kan maken. Dit is in dit project gelukt, maar het geeft ook weer ideeën voor andere projecten. Daarbij is het netwerk ook een mooie groep om onze lessen weer mee te kunnen delen. Ik geloof dat de uitdaging om e-health op te schalen voor een groot deel zit in het anders werken en dat mogelijk maken qua financiering en logistiek. Je kunt de zorg niet omgooien in één project, maar met alle projecten samen kunnen we elkaar versterken en zo samen die beweging maken in de zorg.”

 

 Wat is persoonlijk jouw favoriete innovatie of technologie?

“Tessa natuurlijk 😊. Maar voor mij zit er een verschil tussen de innovatie en de technologie. Een innovatie is een nieuwe manier van iets doen dat waarde brengt. Dat gaat om gedrag. Technologie is een middel om dat nieuwe gedrag mogelijk te maken. De combinatie brengt waarde voor de zorg, maar een nieuwe technologie introduceren zonder verdere gedragsverandering is niet zo zinvol.”

 

Aan wie geef je het stokje door?

Leonie van Roozendaal van Sensire