Medische kennis en kunde ontwikkelen zich snel, overal ter wereld. Nederlandse ziekenhuizen hebben echter niet zomaar toegang tot die buitenlandse expertise en ervaring. Ons project ‘Connected care Mayo Clinic’ richt zich op verruiming van die toegang voor Nederlandse zorginstellingen. Zodat ook zo veel mogelijk patiënten in Nederland een state-of-the-art behandeling kunnen krijgen.
Dit project is afgerond in 2015

Hieronder staan de fases die wij per project doorlopen, klik op een fase voor meer informatie:

Fase1

Visievorming

Uitbreiding dienstverlening

Mayo Clinic heeft een nieuwe bedrijfsstrategie ontwikkeld, waarmee zij onder het motto ‘van 1 miljoen naar 200 miljoen patiënten per jaar’ haar dienstverlening tot ver buiten de muren van het ziekenhuis wil leveren. Dit moet worden gerealiseerd door de Mayo-expertise digitaal beschikbaar te stellen aan zorgverleners over de hele wereld.

Fase2

Coalitievorming

Partner: Mayo Clinic

Op verzoek van Mayo Clinic, een van de grootste en meest innovatieve zorgconglomeraten ter wereld en partner van VitaValley, droegen we Nederlandse ziekenhuizen voor die geschikt zijn om deel uit te maken van het kennisnetwerk van Mayo Clinic. Hierover voerden we gesprekken met enkele Nederlandse ziekenhuizen in ons netwerk. Ook regelden we praktische zaken, zoals de organisatie van noodzakelijke assessments.

Fase3

Implementatie en opschaling

Enorme expertise

Via ‘connected care’ krijgt een ziekenhuis maximale toegang tot de enorme expertise in de database en kan er ook intercollegiale toetsing plaatsvinden. Zo kan het ziekenhuis onder meer profiteren van de laatste inzichten rond de behandeling en vertraging van dementie, een onderzoeksterrein waar Mayo Clinic als zeer vooraanstaand te boek staat. Op termijn behoort ook telezorg tot de mogelijkheden van het samenwerkingsverband. De samenwerking is overigens nadrukkelijk tweerichtingsverkeer. Mayo Clinic is zeer geïnteresseerd in specifieke ervaring en expertise van de Nederlandse ziekenhuizen.

Fase4

Borging

Tweerichtingsverkeer in de samenwerking

De geraadpleegde ziekenhuizen in Nederland bleken geïnteresseerd in een connectie met de Mayo Clinic. Maar, tweerichtingsverkeer in de samenwerking was wel noodzakelijk voor de Nederlandse ziekenhuizen. Mayo was helaas niet bereid een tweezijdige connectie in te richten en concentreerde zich op ontwikkelingslanden die vooral belangstelling hebben voor het benutten van de Mayo-expertise.


 +

Overig